Opastamisen kokeilujen aikataulut
16.–17.6. Seikkisrock: AR-alustaopas
28.6.–1.7. Keskiaikaiset markkinat: AR-alustaopas
18.8. Paavo Nurmi Marathon: kaupungin sisääntuloväylien digitaaliset näytöt
23.8. Matkailuneuvonta: esteettömyyskokeilu
Heinä–lokakuussa, esteettisen ja tietorikkaan kaupunkiopastamisen kokeilu
Smart City Guidance - älykkään kaupunkiopastamisen uusi konsepti
Opastamisen kokeiluja tehdään Turussa kesän 2018 aikana useissa paikoissa. Mukana ovat esimerkiksi Seikkisrock 16.–17.6. ja Keskiaikaiset markkinat 28.6.–1.7. Kokeiltavana on molemmissa tapahtumissa mobiililaitteilla käytettävä paikannukseen pohjautuva AR-alusta (AR = Augmented Reality eli lisätty todellisuus).
AR-alustaisen opastuksen toteutuksesta vastaa Panic Marketing Oy. Heidän edustajansa Sanna Halttunen-Välimaa kertoo, ettei mobiililaitteelle tarvitse asentaa mitään erillistä ohjelmaa. Sovellukseen pääsee suoraan Seikkisrockin nettisivujen kautta ja myöhemmin sitten Keskiaikaisten markkinoiden nettisivuilta.
Hanke on jaettu kahteen osa-alueeseen: opastamiseen arkipäivän normaalitilanteissa ja suurten väkijoukkojen opastamiseen. Näiden kokeilujen osalta kyseessä on siis jälkimmäinen. Mobiililaitteen kamerakuvaan ilmestyy markkereita, joiden avulla näkee, missä on esimerkiksi WC, infopiste, ensiapu tai myyntikojut. Ohjelmatiedot ja esiintyjät on löydettävissä myös tätä kautta. Paikalle saapumisessa helpottavat markkerit, jotka kertovat vaikkapa parkkipaikan sijainnin.
Tapahtumissa on muutama henkilö avustamassa opaspalvelun käyttöä.