Trafikledsverket och Åbo stad har kommit överens om att bygga Åbo bangård och dubbelspåret Kuppis-Åbo. Projektets byggarbeten inleds i slutet av våren 2021. Projektet möjliggör utveckling av närtågstrafiken och godstrafiken, snabb tågförbindelse samt utveckling av markanvändningen i stationsregionen.
Redan nu är tågen på kustbanan fulla av universitetsfolk. Därför ger universiteten i Åbo och Helsingfors tillsammans sitt stöd för en snabbförbindelse mellan städerna.
Lojo är en av de största vinnarna om visionen om entimmeståget mellan Helsingfors och Åbo blir verklighet. Stadsdirektör Mika Sivula tror att hela Västnyland gynnas, trots att den gamla förbindelsen mellan Karis och Åbo kan hamna i offside.
Trafikledsverket och Åbo stad har kommit överens om att bygga Åbo bangård och dubbelspåret Kuppis-Åbo. Projektets byggarbeten inleds i slutet av våren 2021. Projektet möjliggör utveckling av närtågstrafiken och godstrafiken, snabb tågförbindelse samt utveckling av markanvändningen i stationsregionen.
Redan nu är tågen på kustbanan fulla av universitetsfolk. Därför ger universiteten i Åbo och Helsingfors tillsammans sitt stöd för en snabbförbindelse mellan städerna.
Lojo är en av de största vinnarna om visionen om entimmeståget mellan Helsingfors och Åbo blir verklighet. Stadsdirektör Mika Sivula tror att hela Västnyland gynnas, trots att den gamla förbindelsen mellan Karis och Åbo kan hamna i offside.